HET KAN DUS WÈL!!!

Afgelopen weekend hebben ik tijdens Donnerwetter Day 2017 de beste festivalervaring uit mijn leven gehad. Het was een onbeschrijvelijke avond, nacht en ochtend bomvol uitsluitend supertof programma. Heb mijn ogen uitgekeken en oren uitgeluisterd.

Het mooiste is dat bijna geen van de bands, artiesten, kunstenaars en andere creatievelingen het moet hebben van uitgebreide aandacht op radio, TV of een of ander ‘edgy’ hipsterplatform. En toch zat Luxor Live tot aan de nok toe gevuld met publiek. Wat heb ik vaak gedacht terwijl ik rondliep: het kan dus verdomme gewoon wel!

Nou is Donnerwetter Day niet uniek als het gaat om het neerzetten van obscuur programma, maar wat – wat mij betreft – het allermooiste is aan het festival is dat er niet zo’n bedompt sfeertje hangt wat volk aantrekt dat liever vertoeft op de reeds genoemde platforms. Dat soort muziekpolitie is altijd in grote getale aanwezig op festivals met een dergelijke programmering om alles te duiden via social media, elkaar na te praten en weet ik wat. Zo niet hier! Donnerwetter Day was een avant-garde tentfeest, een psychedelische dorpskermis, een punky hippiefeest zonder punkers en hippies, een optimistische en creatieve apocalypse: het was prachtig.

Ik had de grote eer om een piepkleine bijdrage te mogen leveren door tussen 19:30 uur en 5:00 uur lawaai te maken in een gangkast tussen de toiletten in de kelder. Bij een festival als dit voelt dat als een headlinerplek op het hoofdpodium van Pinkpop of iets dergelijks.

Donnerwetter: SUPERBEDANKT!!!

Foto’s door Xavier Teerling

Leave a Reply

