Interview in De Gelderlander

tumblr_o9bqxxqsn71qhu4m8o1_500

 

‘DE ECHTE PIETER, ONGEFILTERD’’
Frontman Automatic Sam maakt solo-album in twee dagen en nachten

Tekst: Erik Hagelstein
Foto: Jan van den Brink

HUMMELO – Hij speelde al wat langer met de gedachte, maar het kwam er steeds niet van. Tot muzikant Pieter Holkenborg zo’n drukke en roerige periode doormaakte dat hij dringend stoom af moest blazen. ,,Dat lukt bij mij nu eenmaal het beste met muziek.’’

In twee dagen en even zoveel nachten nam de uit Lichtenvoorde afkomstige Arnhemmer (34) zijn solo-album Zero Return op. Zeven eigen nummers, één cover. Gewapend met wat instrumenten en een viersporen cassetterecorder schreef hij in die paar dagen de nummers, speelde de instrumenten in en nam de zangpartijen voor zijn rekening.

,,In die periode deelde mijn band Automatic Sam een oefenruimte met De Staat in Nijmegen. Ik heb hun drummer Tim van Delft gevraagd of ik zijn drumstel mocht gebruiken. Dat was geen probleem. Heb ik met één zangmicrofoon opgenomen. Die heb ik op een plek neergezet waar ik Tim altijd het beste vond klinken.’’

Holkenborg, pr-medewerker van De Feestfabriek (Zwarte Cross, Mañana Mañana) presenteerde zijn solo-album Zero Return op het laatstgenoemde festival in Hummelo in het Drijf-In Theater.,,Eigenlijk niks voor mij, ik ben van nature redelijk schuchter’’, zegt de rasmuzikant op het festivalterrein.

,,Ik ben niet voor niets slagwerk gaan studeren op de Rockacademie in Tilburg. Lekker veilig achter de bekkens.’’ Daar zat hij in de klas met Aaltenaar Vedran Mircetic, de gitarist van De Staat. ,,Ik hou er van om nieuwe dingen te doen waar ik me heel ongemakkelijk bij voel.’’

Gaandeweg legt hij zich meer toe op gitaar spelen. Hij komt met studiemaatje en bassist Erik Harbers terecht in de band Automatic Sam, die wordt omschreven als een psychedelische garagerockband. Vrij heftig, niet heel toegankelijk. ,,We konden geen zanger vinden, dus toen dacht ik: laat ik dat voorlopig zelf maar doen, tot we iemand hebben gevonden.’’ Dat laatste is nooit gebeurd, Holkenborg is al jaren frontman en schrijft veel materiaal voor de band.

Verder speelt hij met zijn Amerikaanse gitaaridool Gary Arce in Ten East, waarvan later dit jaar een in Californië opgenomen cd uit komt. Sinds kort is hij ook nog actief in de freejazz-band Möthra. Allemaal heel anders dan een soloproject, heeft hij ervaren. ,,Als we met Automatic Sam een nummer spelen, al heb ik het zelf geschreven, dan is het op het eind iets van ons vieren. Hebben we allemaal ons aandeel in. Dat is ook het leuke van een band. Zero Return is helemaal van mij zelf. Natuurlijk herken je de stijl, maar ik ben iets experimenteler dan mensen gewend zijn. Dit ben ik, ongefilterd door anderen.’’

Of dit ook gaat betekenen dat Holkenborg regelmatig solo gaat optreden weet hij nog niet. ,,Misschien. Ik heb de opnames eerst een tijd opzij gelegd en aan een paar mensen laten horen. Mijn maatje Wout Kemkens (Donnerwetter, Shaking Godspeed, E.H. ) heeft me het laatste zetje geven. Hij zei: daar moet je echt iets mee doen.’’

Het album is gemixed in de Galloway Studio in Nijmegen en gemasterd door Pieter Kloos in Eindhoven. Zelfs de hoes is door Holkenborg zelf ontworpen. ,,Ik dacht: dan moet het ook maar helemaal van mezelf zijn. Ik heb wat verf gekocht en ben gaan kliederen.’’

Zoveel muzikale bezigheden, een drukke baan, een vriendin, een zoontje van twee. Het is een druk bestaan. Maar een leven zonder muziek is ondenkbaar. ,,Ik hou van alle facetten van het muzikantenleven. Live spelen, componeren, samen in een vrachtwagen stappen en hopen dat je ergens kunt spelen. Zo niet, dan rij je maar weer verder. Je moet actief zijn als band, aan de weg timmeren. Er gaat zoveel goeds verloren in de coffeeshop en de kroeg.’’

Foto-onderschrift: Pieter Holkenborg op het terrein van Mañana Mañana, waar hij zijn solo-album presenteerde. ,,Eigenlijk niks voor mij, ik ben van nature redelijk schuchter.”

Leave a Reply

